Výlet okolo hvězdárny a dalších zajímavých objektů v Úpici

Město Úpice má necelých 6 tisíc obyvatel, leží v Královéhradeckém kraji a od Trutnova je vzdálené 14 km. První písemná zmínka o něm pochází z roku 1359.  Úpice se rozkládá na březích řeky Úpy  v podhůří Krkonoš a je centrem regionu Jestřebí hory.

Hvězdárna Úpice

První zastavení je v muzeu

Tato trasa vás provede městem i jeho nejbližším okolí. Je dlouhá zhruba 6 km a zabere vám bez zastavení asi 2 hodiny. Pokud přijedete do Úpice autem, zaparkujte jej na Náměstí T. G. Masaryka a dále se vydejte pěšky po modré turistické značce vzhůru okolo Městského muzea a galerie Julie W. Mezerové, které sídlí v budově staré úpické radnice.

Návštěvníkům nabízí tři stálé expozice - galerii rodačky, akad. malířky Julie Winterové Mezerové, národopisnou expozici věnovanou rodině Čapkově. Jsou zde uloženy archeologické nálezy z hradu Vizmburku. (Otevřeno v úterý až sobotu od 10 do 12 a od 13 do 17 hodin, v neděli od 13 do 16 hodin)

V Divadle Aloise Jiráska je také kino

Dále budete míjet Divadlo Aloise Jiráska, jehož  historie  sahá do roku 1824, kdy byl založen úpický ochotnický divadelní spolek. Řadí se tak mezi nejstarší divadelní spolky u nás vůbec. Divadlo je multifunkční, je zde i kino.

Navštivte úpickou hvězdárnu

Od divadla půjdete stále do kopce okolo hřbitova a po málo frekventované silnici až na křižovatku, kde zahnete doleva k hvězdárně.

Ta zde funguje od roku 1959  a kromě obecné popularizace astronomie se zabývá především pozorováním Slunce. Můžete zde pozorovat nejen noční oblohu, ale i ve dne Slunce, a to vše s odborným výkladem. V hlavní kopuli hvězdárny jsou umístěny dalekohledy k pozorování oblohy.

V Čapkově vile dnes sídlí policie

Po návštěvě hvězdárny pokračujte dále po této cestě (při východu se dáte doprava) až k místu zvaném Močidla.

Je zde stezka, která vás zavede kolem lesa mírným klesáním  až k silnici mířící do  Havlovic. Komunikaci přejděte, odbočte vlevo a před autobusovou zastávkou  zahněte doprava.  Přejdete řeku Úpu  a podél  Juty  dojdete  k  náhonu. Držte se stále vpravo a následně ulicí Svornosti dojdete až na křižovatku. Přejděte most přes Úpu a kolem České spořitelny dojdete až na autobusové nádraží.

Zde si povšimněte vily, kde dnes sídlí Policie ČR. Jedná se o Dům bratří Čapků. Karel Čapek zde prožíval své dětství v letech 1890 – 1901 a v Úpici také navštěvoval obecnou a následně měšťanskou školu.

Odpočiňte si v Beránku

V cestě pokračujte doprava okolo městského úřadu, asi po sto metrech doleva a mírným stoupáním okolo hotelu Beránek až na Náměstí T. G. Masaryka. Jistě vám po cestě vyhládlo či vyprahlo, doporučujeme se zastavit v restauraci nového hotelu. Příjemné posezení vám  poskytne i  kavárna s  pohledem na náměstí či terasa s výhledem na dolní část města.

Na náměstí stojí za zhlédnutí Kostel sv. Jakuba Většího, který byl postaven v první polovině 14. století. Za dobu své existence byl dvakrát zničen požárem. V nynější podobě byl postaven v roce 1698 a vysvěcen roku 1705. Zajímavostí je také nejstarší úpická stavební památka z 16. století tzv. Dřevěnka, která prochází rozsáhlou rekonstrukcí. Najdete ji asi 50 metrů před vjezdem do náměstí.

Pokud se vám podaří navštívit a prohlédnout si některé zmíněné objekty a spojíte to s příjemným posezením v Beránku, můžete z toho mít program  na celý den.

Možnosti ubytování v okolí

Cena od: 250 Kč Cena od: 230 Kč Cena od: 216 Kč Cena od: 245 Kč

Všechna ubytování v Krkonoších

zdroj: mapy.cz

Přečtěte si další tipy na výlety

Cesta přez Krkonoše

Výlet z Nových Dvorů k Pěti Bukům - příjemná rodinná procházka

Tipy na výlety | Trutnovsko

Když se vyvede krásný den a nemusí to být jen o víkendu, na tento výlet vám stačí i „všední“ odpoledne, doporučujeme vám trasu od Hostince Dvoračka v Nových Dvorech v Trutnově přes Vébrovku a zpátky do Trutnova.

Expozice lehkého opevnění na pomezí Jizerských hor a Krkonoš

Tipy na výlety | Kořenov

Expozice lehkého opevnění se nachází v Kořenově, pod rozhlednou s krásným dívčím jménem Štěpánka. Vydejte se do útrob objektu LO, vzor 37, který byl nejdokonalejším objektem lehkého opevnění své doby.